Vláknina

Je významnou složkou potravy, patří mezi komplexní sacharidy, která je součástí rostlinného původu - zeleniny, ovoce, obilovin, luštěnin, celozrnné pečivo, cereálií a těstovin. 
Rozdělení vlákniny - rozpustná a nerozpustná.
Rozpustná vláknina má schopnost absorbovat vodu, bobtnat a v trávicím traktu fermentuje, proto může být zdrojem energie. Reguluje trávení tuků a jiných sacharidů (mezi které také patří) váže na sebe vodu a tím nabývá na objemu. To vede k sytícímu pocitu. Z větší části je živinou pro mikrobiální flóru v trávicím traktu, působí jako prebiotikum.
Nerozpustná vláknina v trávicím traktu nefermentuje, není zdrojem energie. Zvětšuje objem obsahu ve střevech a zkracuje dobu, po kterou tam zůstává potrava. Zejména příznivě se uplatní v tlustém střevě, kde se díky zvětšení objemu stolice naředí odpadní látky, které vznikly při trávení. Ty pak snadněji opouštějí trávicí trakt, který je tak po kratší dobu vystaven styku s potenciálně nebezpečnými látkami.

Doporučený denní příjem ???????? : by měl být 30 gramů. V jídelníčku se potýkáme s nedostatečným množstvím přijímané vlákniny.

Rozpustná vláknina je obsažená v mnoha druzích potravin včetně následujících:
▶️ luštěniny (sojové boby, fazole, hrách)
▶️ tobolky a semínka lnu ( rozpustná i nerozpustná vláknina)
▶️ glukomannan ~ konjakové těstoviny (doplněk v programu BLD)
▶️ některé ovoce (banán, jablka, bobule)
▶️ kořenová zelenina
▶️ brambory (slupka obsahuje nerozpustnou vlákninu)
▶️ některá zelenina ~ brokolice a mrkev
▶️ žito, ječmen, oves
▶️ semena psyllia (jen asi ⅔ rozpustné vlákniny)

Luštěniny běžně obsahují sacharidů krátkých řetězců, které, ač nestravitelné lidským trávicím ústrojím, jsou rozkládané bakteriemi nacházejícími se v tlustém střevě, což způsobuje nadýmání.

Zdroje nerozpustné vlákniny zahrnují následující:
celozrnná jídla s obsahem zejména slupek
tobolky a semínka lnu (zdroj rozpustné i nerozpustné vlákniny)
obilné slupky - otruby
zelenina - zelené fazolky, cuketa, celer, květák
ořechy a semínka 
slupky některých druhů ovoce a rajčat

Potraviny s obsahem vlákniny mnohem lépe zasytí, mají pozitivní vliv na činnost střev a jejich pravidelná konzumace odstraňuje řadu onemocnění - závazné poruchy tlustého střeva, zácpu.
Dostatečné množství vlákniny upravuje hladinu cholesterolu v krvi, snižuje riziko vzniku hemeroidů a křečových žil a onemocnění tlustého střeva.

⚠️Věřím, že je naším klientům i všem ostatním, proč je vláknina důležitá 
❓  Příště si můžete přečíst o tucích????

BodyLoveDiet.cz♻️

 

fiber

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení