Nyní probíhá velké LETNÍ SLEVY

Vitamín D - "sluneční vitamín" pro zdraví a pohodu

Organické sloučeniny nezbytné pro život. Ve většině případů je organismus sám nevytváří, proto je musíme získávat z potravy. Vitamíny se dělí na dvě skupiny - rozpustné v tucích a rozpustné ve vodě.
Vitamíny A,D,E,K jsou rozpustné v tucích, potřebují určité množství tuků k tomu, aby mohly být vstřebány v trávicím traktu. (ukládají se v játrech)
Druhá skupina vitamínů jsou rozpustné ve vodě a jejich nadbytek se vylučuje močí. V organismu se tyto vitamíny neukládají, musejí se denně doplňovat. 

Vitamins-in-words-820x461

 

Jedním z nejdůležitějších vitaminů pro vaše zdraví je vitamín D. Umožňuje tělu vstřebat vápník a fosfáty z vaší stravy, které jsou nezbytné k udržení zdravých kostí a zubů. V těle se vytváří působením ultrafialového záření. Pomáhá odstraňovat bolesti páteře, účastní se tvorby hormonů, povzbuzuje činnost štítné žlázy, zvyšuje odolnost proti nemocem, detoxikuje organismus. 

Při zvýšené hladině aktivního vitamínu D v krevním oběhu může být také spojován s zlepší svalovou funkcí u zdravých lidí. 

Je známo, že nízká hladina vitamínu D v těle je spojená se zvýšeným rizikem zlomenin kostí, dále se projevuje svalovou ztuhlostí, zvýšenou lomivostí kostí a u dětí špatným růstem.

Vitamín D je důležitý - aktivní : Vitamin D je neaktivní, dokud neprochází dvěma enzymatickými reakcemi v těle, které se vyskytují hlavně v játrech a ledvinách. Předchozí studie se zabývaly neaktivní formou vitaminu D (25-OH-vitamín D) a aktivní formou (1,25-OH-vitamín D), o kterých se zjistilo, že je více vázán na svalovou sílu.

Svalová slabost je známkou závazného nedostatku vitamínu D u lidí trpících křivicí a osteomalacií (např.: malabsorpce při celiakii..) 

vitamin d

 

Nedostatkem vitamínu D trpíme zejména v zimních a jarních měsících ( téměř 50% populace). Dalším důvodem, proč v zimě a nebo na jaře onemocníme chřipkou nebo jinými respiračními chorobami. V období epidemii chřipek, kdy tělo spotřebuje všechny zásoby vytvořené z letních dní (díky slunečnímu záření), je hladina vitamínu D nejnižší. 

 

„Vitamín D umožňuje správně fungovat, množit se a rychle reagovat na infekci těm bílým krvinkám a dalším složkám imunity, které tuto obranu zajišťují. Působí stimulačně na imunitu vrozenou i získanou. Nové poznatky ukazují jeho klíčovou roli pro obranu proti infekčním onemocněním, například respiračním nemocem, jako je třeba chřipka. Mnoho studií ukazuje i na vyšší výskyt nádorových onemocnění prsou a střeva u lidí s nízkou hladinou tohoto vitamínu, stejně tak na zřetelně vyšší výskyt tzv. autoimunitních onemocnění, kdy se imunita obrací proti vlastním tkáním – příkladem je roztroušená skleróza,“ uvádí Petr Podroužek, odborný ředitel EUC Laboratoří.

Vysoký krevní tlak i diabetes II. typu jsou častěji zjišťovány u lidí s nízkými hladinami vitamínu D.

 

Dostatek vitamínu D a z čeho ho získat

Hlavním potravinové zdroje vitamínu D je:

Slunce - vystavením se slunečnímu záření, kdy světlo podporuje k tvorbě vitamínu D. (zase pozor na nadměrné vystavování se slunečnímu záření - hrozí rakovina kůže)

Mastné/tučné ryby - pstruh, makrela, losos, tuňák a jako bonus tím získáte pro vaše srdce zdravé omega 3 - mastné kyseliny

důležité potravinové zdroje: mastné ryby, rybí tuk, játra, červené maso, vejce (žloudek) a obohacené potraviny, jako jsou obiloviny. Častá je také suplementace vitamínu D, zvláště u těch, kteří mají zvýšené riziko zlomeniny kostí způsobené jinými faktory.

Houby - jsou-li vystaveny ultrafialovému záření - např. žampiony

Některé druhy mléka - obohacené o vitamín D

Vejce - žloudek - hlavní je, konzumovat celé vajíčko, ne pouze bílek a nebo žloudek. Nestačí však, konzumovat velké množství vajec, pro získání vitamínu D.

Hovězí játra - jsou výborným zdrojem vitamínu D i dalších pro tělo důležitých živin. (železo, bílkoviny, vitamín +  vysoký obsah cholesterolu)

Obiloviny (cereálie) - obohacené cereálie o vitamín D

A v neposlední řadě se jedná o suplementy, které vám pomohou dostat do těla správnou denní dávku. Na druhou stranu, jak se říká, všeho moc škodí, proto i u vitamínu D je potřeba správného množství. Dobré je, se vždy poradit o správném dávkování se svým lékařem..

Olej z tresčích jater  - nabídku tohoto oleje najdete u nás v E-shopu (Olej s vitamínem D)  - lze zvolit olej a nebo kapsle, obsahují bohatý zdroj vitaminu D.

 

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení