Bílkoviny

Nebo také proteiny jsou v proteinové dietě nejdiskutovanější makroživinou. Jsou důleitou součástí k růstu a udržení tkání (od svalů, kostí, po nehty a vlasy). Zasytí vás a dokonce pomohou v přípravě, při zbavení se nadbytečných kil. Proteiny jsou součástí tvorby enzymů, které umožňují trávení, jsou důležité pro vznik protilátek bojujících s infekcemi, jsou součástí produkci hormonů a mají mnoho dalších důležitých funkcí.

Dostatek proteinů tvoří základ zdraví

Životní styl, který je součástí většiny populace, vede k životu ve spěchu a stresu. Během dne se nestíháme pořádně najíst, večer nás dohání hlad, který se změní na ,,mlsnou". Navazuje na to také ,,přejídání na noc" a není to dobré, všichni to víme. Když k tomu přidáme nedostatek  pohybové aktivity, sedavý životní styl, nezdravou skladbu jídelníčku a další neřesti ( kouření, konzumace alkoholu, velké množství kávy = základ pro mnoho civilizačních chorob.

První krok vylepšení svého jídelníčku

bez čeho by se váš jídelníčku neměl obejít jsou proteiny. Pokud máme v jídelníčku nedostatek, postupně ztrácíme  svalovou hmotu, což je pro naše tělo nežádoucí. Subjektivně se můžete cítit více unavení, slabí, problémy s imunitou. Jaké množství je ideální denně přijmout ? 1 - 1,3 g na kilogram ideální tělesné hmotnosti. 


Rozdělení bílkovin:

živočišnéjsou plnohodnotné - obsahují všechny nezbytné aminokyseliny důležité pro organismus. Obsaženo v: masu, vejcích, mléku a v mléčných výrobcích. 
???? Jsou součástí zdrojem živočišných tuků.

rostlinné ~ jsou neplnohodnotné - neobsahují všechny nezbytné aminokyseliny, co organismus potřebuje pro stavbu tkání a tělo si je neumí samo vytvořit, proto je musíme přijímat v potravě. Pouze sója se svým složením blíží skladbě živočišných bílkovin. 
Rostlinné bílkoviny jsou cenným zdrojem vitamínů, minerálů a dalších látek nezbytné pro lidské tělo.

Důležité je správně kombinovat tyto druhy bílkovin. Strava by měla obsahovat ⬆️ 70% bílkovin z živočišných zdrojů (kombinovat nejenom s masem a dbát na to, aby zdroje bílkovin byly co nejméně průmyslově zpracované ⚠️)

Při nízkém příjmu bílkovin (v průběhu i po skončení BLD programu) tělu mohou chybět aminokyseliny - které tělo potřebuje k budování svalů, také můžete přicházet o již vybudovanou svalovou hmotu - není to zcela žádoucí při hubnutí. 


Co nám bílkoviny přinášejí za klady pro naše tělo 
♦ Udržení svalové hmoty - při dostatečném množství bílkovin 
♦ Spalování tuků - dostatečné množství bílkovin dodat tělu 
♦ Snížení vysokého krevního tlaku
♦ Lépe zasytí a omezí pocit chutí na sladké

Proč je důležité jíst maso - obsahuje zdroj živin, cenné látky, železo, zinek, vápník, vitamín B ( ke kterému se ještě vrátím) a kyseliny listové.

Živočišné bílkoviny jsou obsažené v masu (rybách), mléce, mléčných výrobcích (sýry, tvaroh, olomoucké tvarůžky), vejce.

Rostlinné bílkoviny jsou obsažené v quinnoi, amarant, pohanka, oves, žito, chlorella, spirulína, mořské řasy, sója a produkt, z ní, arašídy (nikoliv arašídové máslo), čočka, fazole, hrách, konopné semínko...

Příště se můžete těšit na příspěvek o sacharidách 

BodyLoveDiet.cz ♻️

 
 
 

bílkoviny

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení