Bílkoviny

Nebo také proteiny jsou v proteinové dietě nejdiskutovanější makroživinou. Jdou důležitou součástí k růstu a udržení tkání (od svalů, kostí, po nehty a vlasy). Proteiny jsou součástí tvorby enzymů, které umožňují trávení, jsou důležité pro vznik protilátek bojujících s infekcemi, jsou součástí produkci hormonů a mají mnoho dalších důležitých funkcí.

Rozdělení bílkovin:

živočišnéjsou plnohodnotné - obsahují všechny nezbytné aminokyseliny důležité pro organismus. Obsaženo v: masu, vejcích, mléku a v mléčných výrobcích. 
???? Jsou součástí zdrojem živočišných tuků.

rostlinné ~ jsou neplnohodnotné - neobsahují všechny nezbytné aminokyseliny, co organismus potřebuje pro stavbu tkání a tělo si je neumí samo vytvořit, proto je musíme přijímat v potravě. Pouze sója se svým složením blíží skladbě živočišných bílkovin. 
Rostlinné bílkoviny jsou cenným zdrojem vitamínů, minerálů a dalších látek nezbytné pro lidské tělo.

Důležité je správně kombinovat tyto druhy bílkovin. Strava by měla obsahovat ⬆️ 70% bílkovin z živočišných zdrojů (kombinovat nejenom s masem a dbát na to, aby zdroje bílkovin byly co nejméně průmyslově zpracované ⚠️)

Při nízkém příjmu bílkovin (v průběhu i po skončení BLD programu) tělu mohou chybět aminokyseliny - které tělo potřebuje k budování svalů, také můžete přicházet o již vybudovanou svalovou hmotu - není to zcela žádoucí při hubnutí. 

Proteinová dieta není vhodná ???? odkaz ➡️ https://www.bodylovediet.cz/o-proteinove-diete/proteinova-dieta-2/

Co nám bílkoviny přinášejí za klady pro naše tělo 
♦ Udržení svalové hmoty - při dostatečném množství bílkovin 
♦ Spalování tuků - dostatečné množství bílkovin dodat tělu 
♦ Snížení vysokého krevního tlaku
♦ Lépe zasytí a omezí pocit chutí na sladké

Proč je důležité jíst maso - obsahuje zdroj živin, cenné látky, železo, zinek, vápník, vitamín B ( ke kterému se ještě vrátím) a kyseliny listové.

Živočišné bílkoviny jsou obsažené v masu (rybách), mléce, mléčných výrobcích (sýry, tvaroh, olomoucké tvarůžky), vejce.

Rostlinné bílkoviny jsou obsažené v quinnoi, amarant, pohanka, oves, žito, chlorella, spirulína, mořské řasy, sója a produkt, z ní, arašídy (nikoliv arašídové máslo), čočka, fazole, hrách, konopné semínko...

Příště se můžete těšit na příspěvek o sacharidách 

BodyLoveDiet.cz ♻️

 
 
 

bílkoviny