Proteinová dieta

U nás v E-shopu BodyLoveDiet máte možnost zakoupit chutná a kvalitní proteinové jídla, nápoje, tyčinky a mnoho dalšího.

 

Základ proteinové diety položil profesor George Blackburn z Harvardské univerzity v USA, který v roce 1973 sestavil protokol „ Protein Sparing Modified Fast" (bílkoviny šetřící modifikovaný půst). Tento lékař přišel na to, jak donutit organismus k hubnutí přednostně na úkor zásobní tukové tkáně aniž by organismus spotřebovával vlastní zdroje (svalová hmota). Proteinové (ketogenní) diety se používají k terapii obezity již téměř 50 let. Jde o běžně rozšířenou metodu redukce hmotnosti zejména v USA, Kanadě a Francii. V České republice vešla proteinová dieta do povědomí v 90. letech.

Protein je pro naše zdraví důležitý. Je to živina, která musí být každý den konzumována, aby vyhovovala potřebám našeho těla. Protein je jedna ze tří makroživin spolu se sacharidy a tuky. V našem těle provádí následující role, je to hlavní složka svalů, kostí, kůže a vlasů .Protein je tvořen menšími jednotkami známými jako aminokyseliny. Z 22 aminokyselin je 9 považováno za "podstatné", což znamená, že musí být konzumováno v potravinách, protože vaše tělo si je nedokáže vyrobit.

Výzkum naznačuje, že zvýšení příjmu bílkovin může mít působivé účinky na chuť k jídlu, rychlost metabolismu, váhu a složení těla a také chuť k jídlu a plnost. Konzumovat více bílkovin může pomoci potlačit váš hlad a chuť k jídlu celé hodiny po jídle.Dostatečný příjem proteinů navíc při hubnutí ochrání naši svalovou hmotu, protože právě proteiny jsou základním stavebním prvkem pro svaly. Pokud by tedy došlo jen k omezení sacharidů, ale nikoliv navýšení množství proteinů, mohlo by docházet ke spalování svalové hmoty a to je při každém hubnutí nežádoucí jev. Na kvalitě a složení proteinu, který je obsažen v proteinových potravinách, záleží! Naprostá většina doplňků výživy (hlavně koktejlů, tyčinek…) a levných proteinových přípravků, obsahuje především relativně nenáročně zpracovatelnou bílkovinu ze syrovátky - kravského mléka. Nevýhodou těchto produktů je zpravidla nutné podávání vyšších dávek proteinů (120-150 g na den bez ohledu na váhu klienta). Proteinové potraviny, které můžete zakoupit v našem eshopu, obsahují bílkoviny, které jsou nejvhodnější pro proteinovou dietu. Tyto proteiny mají kombinované složení (sójový protein, pšeničný protein, syrovátka, atd.). Díky excelentní čistotě a kvalitě těchto proteinů můžeme použít nižší množství bílkovin než u doplňků výživy (50-60 g na den + 20-30 g z jednoho pravého jídla).

 

 

Vyloučením sacharidů a zaměřením se na proteinová jídla dojde v těle k nastartování procesu, který se nazývá ketóza (o ketóze více informací v článku ketóza) 

Proteinová dieta, známá také jako "bílkovinová", "cyklická ketogenní", "ketonová", či "ketodieta", je lékařskou vědou uznávaná metoda, která už po několika týdnech přináší skvělé výsledky v hubnutí. Byla vynalezena harvardským profesorem George L. Blackburnem, jenž zkoumal, jak lidský organismus spaluje uložené tuky.

Při běžných formách hubnutí nebo redukčních dietách může tělo redukovat až 40% hmotnosti ze svalů. Svaly ale jsou hlavními spalovači tuků, a když dieta skončí, tak se metabolismus není schopen vypořádat se stejným množstvím energie ve stravě, jako před dietou a nastává jo–jo efekt. Profesorovi Blackburnovi se podařilo identifikovat stav zvaný ketóza a za jakých podmínek lze v organismu navodit. Na tomto základě také vznikl termín "ketogenní dieta", později známá také jako "keto dieta", "bílkovinová" či "proteinová". Její hlavní výhodou se ukázalo, že redukce hmotnosti probíhá především na úkor tukových zásob a svalová hmota zůstává zachována, čímž se riziko jo-jo efektu minimalizuje.